DRUKUJ
2022-03-21

Regulamin Rady Rodziców

REGULAMIN RADY RODZICÓW PM 33 W ŁODZI

Rada Rodziców Przedszkola jest reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola. Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.

Szczegółowe zadania Rady Rodziców określone zostały w  Regulaminie Rady Rodziców Przedszkola Nr 33 w Łodzi i Statucie Przedszkola.

 Regulamin Rady Rodziców przy Przedszkolu Miejskim Nr 33

I. Postanowienia ogólne:

  1. Rada Rodziców jest samorządnym przedstawicielem rodziców współdziałającym z Dyrektorem i Radą Pedagogiczną w realizacji statutowych zadań przedszkola.
  2. Rada Rodziców może występować do dyrektora, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
  3. Rada Rodziców stanowi reprezentację wszystkich rodziców przedszkola. 

II. Cele i zadania Rady Rodziców:

  1. Aktywizowanie rodziców do czynnego wspierania kadry pedagogicznej w realizacji zadań przedszkola.
  2. Kształtowanie kierunków rozwoju placówki.
  3. Przyczynianie się do podnoszenia poziomu jakości pracy przedszkola.
  4. Zapewnienie rodzicom:

a)      wpływu na działalność przedszkola w zakresie dydaktyczno-wychowawczym, organizacyjnym itp.;

b)      uzyskiwania rzetelnych informacji na temat dziecka.

  1. W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola, Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.
  2. Powołuje się z przedstawicieli Rad oddziałowych Komisję Rewizyjną, która stanowi organ nadzorczy nad pracami Rady Rodziców.
  3. Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego. Art. 6a ust. 1 pkt 5 KN
  4. Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
  5. Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego.
  6. Rada Rodziców ma prawo do oddelegowania przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora.

III. Ordynacja wyborcza:

  1. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w jawnych wyborach przez zebranie rodziców danego oddziału na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym. W wyborach tych jedno dziecko reprezentuje tylko jeden rodzic. W skład Rady Rodziców wchodzi dowolny wyznaczony członek rady oddziałowej.
  2. Uchwały RR zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów osób obecnych na posiedzeniu.
  3. Ustępująca RR działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej RR, co powinno nastąpić w okresie nie dłuższym niż 2 tygodnie po odbyciu zebrań klasowych.
  4. Kadencja Rady Rodziców trwa rok.
  5. Członków Prezydium Rady Rodziców wybiera się na pierwszym zebraniu Rady Rodziców, ale nie później niż do dnia 31 X. Wybory te są przeprowadzane w trybie jawnym po wcześniejszym zgłoszeniu i zaprezentowaniu kandydatur na poszczególne funkcje.

IV. Prezydium Rady Rodziców:

 Wspiera działalność statutową przedszkola.

  1. Zadaniem Prezydium jest przekazywanie opinii i uwag rodziców na temat pracy przedszkola Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej.
  2. Prezydium Rady Rodziców składa się z trzech osób:

a)      Przewodniczącego;

b)      Sekretarza;

c)      Skarbnika.

3.     Prezydium Rady Rodziców może powoływać spośród rodziców przedszkola  zespoły zadaniowe.

  1. Prezydium opracowuje plan pracy RR i preliminarz wydatków na dany rok szkolny – są one poddawane głosowaniu przez RR.
  2. Prezydium RR może udzielić pełnomocnictwa Dyrektorowi przedszkola do konta bankowego RR.
  3. Reprezentantem Przedszkola Miejskiego jest przewodnicząca Rady Rodziców, którą jednoosobowo reprezentuje przewodnicząca RR.

V. Plan pracy Rady Rodziców:

  1. Prezydium RR obraduje nie rzadziej niż raz na dwa/trzy miesiące. Posiedzenia zwołuje przewodniczący lub Prezydium .
  2. Na posiedzenie może być zaproszony Dyrektor przedszkola, przedstawiciele Rady Pedagogicznej lub organów nadzorujących.
  3. W posiedzeniach mogą uczestniczyć wszyscy rodzice/prawni opiekunowie, którzy chcą pracować na rzecz przedszkola.
  4. Posiedzenia protokołowane są przez sekretarza. 

VI. Gromadzenie i wydatkowanie funduszy Rady Rodziców:

  1. Rada Rodziców gromadzi fundusze z: 

a)    dobrowolnych składek rodziców; 

b)    dochodów osiągniętych z działalności rady lub jednostek działających na jej rzecz; 

c)    dotacji, darowizn, prowizji itp

  1. Środki finansowe gromadzone przez Radę Rodziców są:

a)     Przetrzymywane na koncie bankowym Rady Rodziców. 

b)     Wszelkie wpłaty i wypłaty z konta Rady Rodziców są dokumentowane i rozliczane za pomocą wyciągów bankowych oraz FV i/lub paragonów przez skarbnika i jedną osobę upoważnioną (dyrektora PM 33).

3.     Rozliczenie finansowe

Dysponentem zgromadzonych środków, jako funduszy Rady jest Zarząd Rady z mocy statutu Rady na podstawie uchwalonego przez Radę planu finansowego na dany rok szkolny.

Preliminarz budżetowy opracowuje i przedstawia Zarząd Rady na każdy rok szkolny, tj. na okres od 1 września danego roku do 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego, uwzględniając wynik działalności finansowej Rady z poprzedniego roku szkolnego (tzw. saldo otwarcia) oraz przewidywane wpływy i wydatki w nowym roku szkolnym.

Preliminarz budżetowy zatwierdza Rada na swoim zebraniu do 31 października każdego roku szkolnego.

a)      Wszystkie dokumenty finansowe Rady Rodziców przechowywane są przez Skarbnika.

b)      Do 10 – go  dnia każdego miesiąca wszystkie dokumenty finansowe wynikające z transakcji przeprowadzanych na rachunku Rady Rodziców w poprzednim miesiącu rozliczeniowym przekazywane są skarbnikowi;

c)      Na koniec roku rozliczeniowego skarbnik przygotowuje sprawozdanie finansowe roczne.

 Sprawozdanie, o którym mowa w punkcie c). jest przekazywane członkom Rady Rodziców.

f)       Sprawozdanie, o którym mowa w punkcie c). musi być zatwierdzone przez Komisję Rewizyjną oraz zebranie plenarne Rady Rodziców. Po uzyskaniu akceptacji  jest przekazywane  na pierwszym zebraniu Rady Rodziców jej członkom.; 

6. Wydatkowanie środków RR odbywa się na podstawie preliminarza wydatków zatwierdzonego przez zebranie plenarne RR. Rada Rodziców może w ramach zatwierdzonego preliminarza przesuwać zaplanowane kwoty. 

7. Prezydium RR może wydatkować środki pochodzące ze składek rodziców na następujące cele:

a)      zakup środków dydaktycznych i sprzętu technicznego służącego unowocześnianiu bazy przedszkola;

b)      zakup prezentów i nagród dla dzieci (konkursy);

c)      organizowanie z innymi organami przedszkola imprez (np. zabawa choinkowa, Dzień Dziecka i inne);

d)     udzielanie pomocy materialnej przedszkolakom po konsultacji z Dyrektorem i wychowawcą;

e)     finansowanie zajęć dodatkowych dla dzieci.

f)      inne cele zatwierdzone w preliminarzu Rady Rodziców.

8.    Wydatki nagłe do 100 zł (słownie: sto złotych 0/100)  wymagają zatwierdzenia przez Przewodniczącego lub Skarbnika Rady Rodziców , nie wymagają zatwierdzenia przez wszystkich członków Rady Rodziców

VII. Obowiązki Prezydium Rady:

  1. Przewodniczący Prezydium odpowiedzialny jest za:

a)     zwoływanie i prowadzenie zebrań RR;

b)     kierowanie działalnością organizacyjną i finansową;

c)     opiniowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny.

d)  przekazywanie opinii i postanowień RR Dyrektorowi Przedszkola i Radzie Pedagogicznej. 

 

  1. Sekretarz odpowiedzialny jest za

a)      opracowanie harmonogramu prac i zebrań RR;

b)      protokołowanie posiedzeń RR. 

Protokół zebrania Rady powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce zebrania,

2) listę osób obecnych podczas zebrania,

3) zatwierdzony porządek obrad,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,

5) przebieg obrad,

6) streszczenie wystąpień oraz wnioski,

7) treść podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników,

8) podpisy przewodniczącego i protokolanta.

  1. Do zadań Skarbnika RR należy: 

a)      czuwanie nad realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami rady rodziców;

b)      sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych rady, kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty. 

  1. Komisja Rewizyjna odpowiedzialna jest za:

  a)  dokonywanie raz na pół roku kontroli dokumentów finansowych, stanu gotówki w kasie rady rodziców i zdawania sprawozdania na forum rady oraz informowanie o tym ogół rodziców.

b)    Kontrolowanie raz w roku działalności finansowo – gospodarczej w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.

 VIII. Ustalenia końcowe:  

  1. Wszelkie zmiany w regulaminie Rady Rodziców wymagają przegłosowania na zebraniu plenarnym Rady Rodziców większością kwalifikowaną (tj. 2/3 głosów w obecności co najmniej ½ ogólnej liczny uprawnionych do głosowania) oraz podjęcia stosownej uchwały przez Radę Rodziców.
  2. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia i podpisania.

 

 

 

 

Podstawa prawna: ustawa z dnia 14 grudnia 2016 – Prawo Oświatowe ( Dz. U. z 2021 poz. 1082)