REGULAMIN RADY RODZICÓW PM 33 W ŁODZI
Rada Rodziców Przedszkola jest reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola. Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
Szczegółowe zadania Rady Rodziców określone zostały w Regulaminie Rady Rodziców Przedszkola Nr 33 w Łodzi i Statucie Przedszkola.
Regulamin Rady Rodziców przy Przedszkolu Miejskim Nr 33
I. Postanowienia ogólne:
- Rada Rodziców jest samorządnym przedstawicielem rodziców współdziałającym z Dyrektorem i Radą Pedagogiczną w realizacji statutowych zadań przedszkola.
- Rada Rodziców może występować do dyrektora, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
- Rada Rodziców stanowi reprezentację wszystkich rodziców przedszkola.
II. Cele i zadania Rady Rodziców:
- Aktywizowanie rodziców do czynnego wspierania kadry pedagogicznej w realizacji zadań przedszkola.
- Kształtowanie kierunków rozwoju placówki.
- Przyczynianie się do podnoszenia poziomu jakości pracy przedszkola.
- Zapewnienie rodzicom:
a) wpływu na działalność przedszkola w zakresie dydaktyczno-wychowawczym, organizacyjnym itp.;
b) uzyskiwania rzetelnych informacji na temat dziecka.
- W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola, Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.
- Powołuje się z przedstawicieli Rad oddziałowych Komisję Rewizyjną, która stanowi organ nadzorczy nad pracami Rady Rodziców.
- Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego. Art. 6a ust. 1 pkt 5 KN
- Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
- Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego.
- Rada Rodziców ma prawo do oddelegowania przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora.
III. Ordynacja wyborcza:
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w jawnych wyborach przez zebranie rodziców danego oddziału na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym. W wyborach tych jedno dziecko reprezentuje tylko jeden rodzic. W skład Rady Rodziców wchodzi dowolny wyznaczony członek rady oddziałowej.
- Uchwały RR zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów osób obecnych na posiedzeniu.
- Ustępująca RR działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej RR, co powinno nastąpić w okresie nie dłuższym niż 2 tygodnie po odbyciu zebrań klasowych.
- Kadencja Rady Rodziców trwa rok.
- Członków Prezydium Rady Rodziców wybiera się na pierwszym zebraniu Rady Rodziców, ale nie później niż do dnia 31 X. Wybory te są przeprowadzane w trybie jawnym po wcześniejszym zgłoszeniu i zaprezentowaniu kandydatur na poszczególne funkcje.
IV. Prezydium Rady Rodziców:
Wspiera działalność statutową przedszkola.
- Zadaniem Prezydium jest przekazywanie opinii i uwag rodziców na temat pracy przedszkola Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej.
- Prezydium Rady Rodziców składa się z trzech osób:
a) Przewodniczącego;
b) Sekretarza;
c) Skarbnika.
3. Prezydium Rady Rodziców może powoływać spośród rodziców przedszkola zespoły zadaniowe.
- Prezydium opracowuje plan pracy RR i preliminarz wydatków na dany rok szkolny – są one poddawane głosowaniu przez RR.
- Prezydium RR może udzielić pełnomocnictwa Dyrektorowi przedszkola do konta bankowego RR.
- Reprezentantem Przedszkola Miejskiego jest przewodnicząca Rady Rodziców, którą jednoosobowo reprezentuje przewodnicząca RR.
V. Plan pracy Rady Rodziców:
- Prezydium RR obraduje nie rzadziej niż raz na dwa/trzy miesiące. Posiedzenia zwołuje przewodniczący lub Prezydium .
- Na posiedzenie może być zaproszony Dyrektor przedszkola, przedstawiciele Rady Pedagogicznej lub organów nadzorujących.
- W posiedzeniach mogą uczestniczyć wszyscy rodzice/prawni opiekunowie, którzy chcą pracować na rzecz przedszkola.
- Posiedzenia protokołowane są przez sekretarza.
VI. Gromadzenie i wydatkowanie funduszy Rady Rodziców:
- Rada Rodziców gromadzi fundusze z:
a) dobrowolnych składek rodziców;
b) dochodów osiągniętych z działalności rady lub jednostek działających na jej rzecz;
c) dotacji, darowizn, prowizji itp
- Środki finansowe gromadzone przez Radę Rodziców są:
a) Przetrzymywane na koncie bankowym Rady Rodziców.
b) Wszelkie wpłaty i wypłaty z konta Rady Rodziców są dokumentowane i rozliczane za pomocą wyciągów bankowych oraz FV i/lub paragonów przez skarbnika i jedną osobę upoważnioną (dyrektora PM 33).
3. Rozliczenie finansowe
Dysponentem zgromadzonych środków, jako funduszy Rady jest Zarząd Rady z mocy statutu Rady na podstawie uchwalonego przez Radę planu finansowego na dany rok szkolny.
Preliminarz budżetowy opracowuje i przedstawia Zarząd Rady na każdy rok szkolny, tj. na okres od 1 września danego roku do 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego, uwzględniając wynik działalności finansowej Rady z poprzedniego roku szkolnego (tzw. saldo otwarcia) oraz przewidywane wpływy i wydatki w nowym roku szkolnym.
Preliminarz budżetowy zatwierdza Rada na swoim zebraniu do 31 października każdego roku szkolnego.
a) Wszystkie dokumenty finansowe Rady Rodziców przechowywane są przez Skarbnika.
b) Do 10 – go dnia każdego miesiąca wszystkie dokumenty finansowe wynikające z transakcji przeprowadzanych na rachunku Rady Rodziców w poprzednim miesiącu rozliczeniowym przekazywane są skarbnikowi;
c) Na koniec roku rozliczeniowego skarbnik przygotowuje sprawozdanie finansowe roczne.
Sprawozdanie, o którym mowa w punkcie c). jest przekazywane członkom Rady Rodziców.
f) Sprawozdanie, o którym mowa w punkcie c). musi być zatwierdzone przez Komisję Rewizyjną oraz zebranie plenarne Rady Rodziców. Po uzyskaniu akceptacji jest przekazywane na pierwszym zebraniu Rady Rodziców jej członkom.;
6. Wydatkowanie środków RR odbywa się na podstawie preliminarza wydatków zatwierdzonego przez zebranie plenarne RR. Rada Rodziców może w ramach zatwierdzonego preliminarza przesuwać zaplanowane kwoty.
7. Prezydium RR może wydatkować środki pochodzące ze składek rodziców na następujące cele:
a) zakup środków dydaktycznych i sprzętu technicznego służącego unowocześnianiu bazy przedszkola;
b) zakup prezentów i nagród dla dzieci (konkursy);
c) organizowanie z innymi organami przedszkola imprez (np. zabawa choinkowa, Dzień Dziecka i inne);
d) udzielanie pomocy materialnej przedszkolakom po konsultacji z Dyrektorem i wychowawcą;
e) finansowanie zajęć dodatkowych dla dzieci.
f) inne cele zatwierdzone w preliminarzu Rady Rodziców.
8. Wydatki nagłe do 100 zł (słownie: sto złotych 0/100) wymagają zatwierdzenia przez Przewodniczącego lub Skarbnika Rady Rodziców , nie wymagają zatwierdzenia przez wszystkich członków Rady Rodziców
VII. Obowiązki Prezydium Rady:
- Przewodniczący Prezydium odpowiedzialny jest za:
a) zwoływanie i prowadzenie zebrań RR;
b) kierowanie działalnością organizacyjną i finansową;
c) opiniowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny.
d) przekazywanie opinii i postanowień RR Dyrektorowi Przedszkola i Radzie Pedagogicznej.
- Sekretarz odpowiedzialny jest za
a) opracowanie harmonogramu prac i zebrań RR;
b) protokołowanie posiedzeń RR.
Protokół zebrania Rady powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce zebrania,
2) listę osób obecnych podczas zebrania,
3) zatwierdzony porządek obrad,
4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
5) przebieg obrad,
6) streszczenie wystąpień oraz wnioski,
7) treść podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników,
8) podpisy przewodniczącego i protokolanta.
- Do zadań Skarbnika RR należy:
a) czuwanie nad realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami rady rodziców;
b) sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych rady, kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty.
- Komisja Rewizyjna odpowiedzialna jest za:
a) dokonywanie raz na pół roku kontroli dokumentów finansowych, stanu gotówki w kasie rady rodziców i zdawania sprawozdania na forum rady oraz informowanie o tym ogół rodziców.
b) Kontrolowanie raz w roku działalności finansowo – gospodarczej w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.
VIII. Ustalenia końcowe:
- Wszelkie zmiany w regulaminie Rady Rodziców wymagają przegłosowania na zebraniu plenarnym Rady Rodziców większością kwalifikowaną (tj. 2/3 głosów w obecności co najmniej ½ ogólnej liczny uprawnionych do głosowania) oraz podjęcia stosownej uchwały przez Radę Rodziców.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia i podpisania.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 14 grudnia 2016 – Prawo Oświatowe ( Dz. U. z 2021 poz. 1082)
|